Ondernemer Harry

Ondernemer Harry

Oké, je leunt achterover en kijkt van een afstand naar je bedrijf. Als ondernemer heb je te maken met nogal wat uitdagingen. Stiekem weet je dat niet alles op rolletjes loopt en er dingen zijn die beter moeten of anders kunnen. Misschien niet meteen nu, maar wel voor de toekomst. Maar je komt er niet aan toe of je weet niet hoe. Soms pieker je hierover of lig je er een nacht wakker van. Want hoe kan jij verder groeien of blijft jouw bedrijf levensvatbaar?

Voor Harry maakte de Positief Gezonde Onderneming het verschil!

Ga met de muis over de afbeeldingen en ontdek wat de Positief Gezonde Onderneming Harry opleverde.

Klik op de afbeeldingen en ontdek wat de Positief Gezonde Onderneming Harry opleverde.

De samenwerking binnen het bedrijf kan beter. Hierdoor gaat er nogal eens wat mis en ontstaan irritaties bij medewerkers. Maar ook Harry’s klanten merken dat. Dit gaat ten koste van het plezier en de winst en Harry moet alle zeilen bijzetten. Bovendien gaan veranderingen in de markt zo snel en hij heeft lang niet altijd antwoord op dat wat de markt van hem vraagt.

Samenwerking loopt lekker, iedereen is goed op elkaar ingewerkt. Daardoor lopen de processen binnen Harry’s onderneming op rolletjes. Harry is duidelijk in control en ook zijn medewerkers en klanten merken dit.

De klanten van Harry zijn weleens ontevreden en sommige kopen zelfs niet meer bij hem. Waaraan dit precies ligt weet Harry niet. Zijn product of dienst is toch prima? En de klant zal er toch niet over vallen dat hij niet altijd zijn afspraken nakomt omdat hij het gewoon te druk heeft?

Harry glundert! Alweer een goede recensie op zijn website; en gisteren nog een bedankbriefje en gebak voor al zijn medewerkers. Harry heeft geen tevreden klanten, hij heeft fans! Doordat hij altijd zijn afspraken nakomt. Doordat hij goed op de wensen van zijn klanten inspeelt en een extra stap zet voor zijn klanten. En mocht het dan een keer misgaan, dan lost hij het meer dan goed op. Bij Harry draait écht alles om de klant. Dat doet hij overigens niet alleen, hoor. De beste reclame voor Harry zijn klanten.

Zijn medewerkers mopperen weleens. Nee, Harry is zeker niet genomineerd voor “baas van het jaar”. Het is tegenwoordig wel een uitdaging voor Harry om medewerkers te behouden. Net als het aantrekken van nieuwe medewerkers.

Zijn medewerkers zijn trots om voor Harry te werken. En dat steken ze niet onder stoelen of banken. Iedereen die het maar horen wil, krijgt te horen dat Harry luistert naar zijn medewerkers, hen ondersteunt en faciliteert daar waar nodig. Hij is flexibel en geeft hen de ruimte. Hij stimuleert ontwikkeling en opleiding. Daardoor willen nieuwe medewerkers maar al te graag binnen zijn bedrijf aan de slag. Kortom, Harry zorgt ervoor dat zijn medewerkers met veel plezier bij hem werken. En dat geeft zijn medewerkers vleugels!

Zijn zakenpartners kosten hem meer werk dan ze opleveren doordat Harry veel tijd kwijt is met onderhandelen en afstemmen. Maar meestal lukt het hem wel om tegen lage kosten afspraken te maken. Zijn relatie met hen verloopt echter stroef en zij hebben alleen contact als er iets aan de hand is. Ze willen geen extra moeite voor hem doen.

Geen kwaad woord over zijn partners tegen Harry. Samen zorgen ze ervoor dat klanten op hun wenken worden bediend en komen ze tot de beste oplossing. Daardoor lopen de bedrijfsprocessen soepel en met bijzonder weinig verstoringen. Harry gaat niet voor de goedkoopste deal, maar gaat voor samenwerking waarin iedereen tevreden is. Iets waar Harry’s medewerkers en klanten blij van worden.

De concurrentie is Harry alweer voor; zij komen telkens met nieuwe producten, duiken onder de prijs of hebben weer een geweldige reclamecampagne. Harry kan niet anders dan snel volgen, want anders mist hij helemaal de boot.

De concurrentie weet niet wat hen overkomt. Harry volgde altijd hun nieuwe producten, diensten en ideeën. Nu kunnen ze hem niet meer bijbenen. Het lijkt wel of hij hen altijd een stap voor is. Ze hebben werkelijk geen flauw idee hoe hij dit geflikt heeft.

Het lukt Harry maar niet om de omgeving van zijn bedrijf netjes te houden; de buren klagen voortdurend en klanten vinden dat het een rommeltje is. Grote bron van ergernis is ook het in de wijk parkeren van auto’s en soms die stank van dat afval.

Hij weet wat zijn omgeving belangrijk vindt. Als er zaken aangepast worden, betrekt Harry zijn omgeving erbij om samen tot de best mogelijke oplossing te komen. En mocht de omgeving toch ontevreden zijn, dan doet Harry er alles aan om dat zo goed en snel als mogelijk op te lossen. Zijn bedrijf ziet eruit om door een ringetje te halen. Geen rommel buiten het pand en dat stemt de buren tevreden. Elk jaar organiseert Harry een barbecue voor zijn buren omdat hij weet dat er af en toe wat overlast is. Zijn buren nemen dat voor lief.

Tsja, hier wordt Harry natuurlijk niet blij van. Sterker nog, hij baalt als een stekker. Hij laat zich leiden door de waan van alledag, wat hem onrustig maakt. Zo langzamerhand overziet hij de boel niet meer.

Harry overziet de boel heeft zijn zaak op orde en is in balans. Hij heeft rust in zijn hoofd en een deel van de week laat hij de boel de boel om eens uit te waaien en na te denken over zijn bedrijf, waardoor hij de juiste beslissingen neemt en zijn bedrijf goed naar de toekomst leidt.

Ken jij net als Harry situaties die binnen jouw onderneming beter kunnen, dan is het tijd voor actie. Maar dat hoef je zeker niet alleen te doen. Want waar begin je, hoe weet je wat werkelijk nodig is?

Ben je op zoek? Wij zijn er voor jou, want wij bieden je uitkomst. Aan de hand van ons model De Positief Gezonde Onderneming! Op basis van een eenvoudige vragenlijst maken wij een goede analyse en komen met praktische en deskundige adviezen. En nee hoor, geen lang en moeilijk rapport. Gewoon enkele A4-tjes met de uitkomsten en ons deskundig advies.
En oh ja, tegen betaalbare tarieven die passen bij jou als mkb-ondernemer.

De Positief Gezonde Onderneming: Dé keuze om succesvol te zijn!

Nieuwsgierig geworden?