Heb jij ook zo’n moeite om goeie medewerkers te vinden? Ik heb vacatures geplaatst in zowat elk lokaal snufferdje, in de regiokrant en ik heb zelfs al mijn 20 medewerkers een leuk zakcentje beloofd als zij iemand weten die bij mij wil komen werken. Want de zaken gaan, ondanks Corona, goed. Maar noppes, nada, niks, geen enkele reactie. Ik hoor het wel meer om mij heen hoor, van ondernemers. We zitten bijna allemaal in hetzelfde schuitje: er zijn gewoonweg geen goede ervaren mensen meer te vinden. Ook geschikte schoolverlaters zijn er bijna niet. Die vijver is zo klein en dus zo leeggevist: ook dat leverde niks op.
Wat nu dacht ik? Ik moet toch iets. Ik heb toen mijn adviseur van De Positief Gezonde Onderneming gebeld of die nog een creatieve tip voor mij had.
Deze adviseerde mij op een andere manier te gaan werven: in plaats van de focus te leggen op opleiding en ervaring moest ik medewerkers gaan werven op basis van skills. Nooit van gehoord maar na wat uitleg begreep ik het. Skills zijn vaardigheden zoals probleemoplossend vermogen, analyseren, communicatie, leiderschap. Ondernemers hebben zeker in het verleden vooral gekeken naar opleiding en ervaring bij de selectie van nieuwe medewerkers. Dat beeld begint volgens mijn adviseur ondertussen te kantelen. Vooral competenties en talent blijken doorslaggevend om de invulling van een vacature tot een succes te maken.
Nou, daar ben ik samen met mijn adviseur mee gaan “experimenteren”. Ik heb een vacature in de krant gezet waarin ik alleen vroeg naar de juiste vaardigheden. En tot mijn verbazing kreeg ik reacties binnen! Geen kandidaten met ervaring maar wel met de vaardigheden die ik zocht. Vorige maand is de eerste gestart en ik moet zeggen: ik ben er heel blij mee want die leert snel en past goed binnen ons bedrijf. Laat de rest maar komen!